loading...
سایت انجمن علمی رشته مهندسی مدیریت اجرایی و مهندسی مدیریت پرژه
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
مشکلات مهندسی مدیریت اجرایی 3 1183 shahin98
بلاتکلیفی رشته مهندسی مدیریت اجرایی 1 592 balaghy
تغيير نام رشته مهندسي مديريت اجرايي به مهندسي اجرايي 18 1351 balaghy
دانلود کتاب مقاومت مصالح جانسون ، ویرایش چهارم ترجمه بهرام پوستی 3 3789 wolf
سرعت دقيق نور در قرآن 4 772 hosseinkh
English chat 49 2611 fateme
عاقبت شوخی با استاد... 19 1328 norouzi
ارزش زندگی... 0 369 norouzi
اینم از سایپا که انقد تبلیغش رو میکنن..... 0 430 norouzi
حکایت یک سفارش محبت آمیز... 0 431 norouzi
9عمل زشتی که هر روز می بینیم! 0 482 norouzi
تفاوت ویندوز ۳۲ بیتی با ۶۴ بیتی در چیست ؟ 0 450 norouzi
باتری گوشی شما در کمتر از یک ثانیه شارژ می شود 0 436 norouzi
صندلی داغه حقیقت پرست 23 1383 haghighatparast
اللهم عجل لولیك الفرج 11 843 mazloomi
اینقدر بدم میاد از اینکه .... 382 9257 mazloomi
اینقدر خوشم میاد که .... 137 5181 mazloomi
یاد اون روزها بخیر 20 1205 mazloomi
قوانین و انتخاب نفرات 5 569 haghighatparast
صندلی داغ.................. 18 1035 Moosavi
مثلث خطر!!! 7 659 Moosavi
جزییات مهندسی مدیریت اجرایی 0 403 Moosavi
سلام پراید ! 35 1686 mazloomi
وصیت نامه... 1 372 darvishzade
آخرين پستم در سايت 5 607 mazloomi
سه درس از یک دیوانه... 0 344 norouzi
طنز تلخ!!! 0 310 darvishzade
مرد تاجری چهار زن داشت 20 1113 Moosavi
گلواژه های ماندگار 0 340 darvishzade
این متن را حتما بخونید 0 366 norouzi
آقای موسوی بازدید : 426 جمعه 1391/01/25 نظرات (0)

سیستم عامل چیست؟

تعریف سیستم عامل
مجموعه ای از برنامه ها را که موجب راه اندازی و استفاده از کامپیوتر می شوند " سیستم عامل " یا Operating System) OS) گویند.
سیستم عامل بدون شک مهمترین نرم افزار در کامپیوتر است . پس از روشن کردن کامپیوتر اولین نرم افزاری که مشاهده می گردد سیستم عامل بوده و آخرین نرم افزاری که قبل از خاموش کردن کامپیوتر مشاهده خواهد شد، نیز سیستم عامل است . سیستم عامل نرم افزاری است که امکان اجرای تمامی برنامه های کامپیوتری را فراهم می آورد. سیستم عامل با سازماندهی ، مدیریت و کنترل منابع سخت افزاری امکان استفاده بهینه و هدفمند آنها را فراهم می آورد . سیستم عامل فلسفه بودن سخت افزار را بدرستی تفسیر و در این راستا امکانات متعدد و ضروری جهت حیات سایر برنامه های کامپیوتری را فراهم می آورد .

وظایف سیستم عامل
سیستم عامل دو وظیفه (یا هدف) اصلی دارد :
سیستم عامل استفاده از کامپیوتر را ساده می‌سازد . این بدان معناست که مثلاً کاربر یا برنامه نویس بدون درگیر شدن با مسائل سخت افزاری دیسک ها به راحتی فایلی را بر روی دیسک ذخیره و حذف کند . این کار در واقع با به کاربردن دستورات ساده‌ای که فراخوان های سیستمی
(System Calls) را صدا می‌زنند انجام پذیرد .
در صورت عدم وجود سیستم عامل کاربرو یا برنامه نویس می‌بایست آشنایی کاملی با سخت افزارهای مختلف کامپیوتر (مثل مانیتور ,فلاپی ,کی برد و غیره) داشته باشدو روتین‌هایی برای خواندن و یا نوشتن آنها به زبانهای سطح پائین بنویسد. از این جنبه به سیستم عامل با عنوان ماشین توسعه یافته(Extended machine) یا ماشین مجازی (Virtual machine) یاد می‌شود که واقعیت سخت افزار را از دید برنامه نویسان مخفی می‌سازد .
وظیفه دوم سیستم عامل مدیریت منابع(Resource Management) می‌باشد, یعنی سیستم عامل باعث استفاده بهینه و سودمند (اقتصادی) از منابع سیستم می‌گردد . منظور از منابع پردازنده‌ها ,حافظه‌ها ,دیسک ها موس ها , چاپگرها , فایلها , پورت ها و غیره هستند. یک سیستم کامپیوتری منابع نرم افزاری و سخت افزاری بسیار دارد که ممکن است در حین اجراء برنامه لازم باشند , سیستم عامل همانند مدیر منابع عمل کرده و آنها را بر حسب نیاز به برنامه‌های مشخصی تخصیص می‌دهد .
سیستم عامل معمولا اولین برنامه‌های است که پس از بوت شدن در حافظه بار می‌شود. پس از بار شدن قسمتی از سیستم عامل بطور دائم در حافظه باقی (Resident)می‌ماند . قسمتهای دیگر با توجه به کاربرد کامپیوتر توسط کاربر از دیسک به حافظه آورده می‌شود.
به قسمت اصلی سیستم عامل که وظایف مهم آن را انجام می‌دهد هسته یا Kernel گفته می‌شود. هسته سیستم عامل برنامه‌ای است که در تمامی اوقات بر روی کامپیوتر در حال اجراست.
سیستم عامل و معماری کامپیوتر اثر زیادی بر روی یکدیگر داشته‌اند . یعنی جهت سهولت کار با سخت افزارهای جدید, سیستم عامل‌ها توسعه یافتندو همچنین در اثنای طراحی سیستم عامل‌ها , مشخص شد که تغییراتی در طراحی سخت افزارمی‌تواند سیستم عامل ها را ساده ترو کارآمدتر سازد .

چگونه یك سیستم عامل عمل می كند
سیستم عامل پردازش های مختلف رایانه را همچون اجرای یك برنامه صفحه گسترده یا دسترسی به اطلاعات از حافظه سیستم كنترل می كند . یكی از مهمترین پردازش ها، فرامین مفسری یا تك خطی است كه كاربر را قادر می سازد با رایانه ارتباط برقرار كند . برخی از فرامین مفسری در محیط متنی است و می بایست تایپ شوند و یا با انتخاب كلیدهای توابع بر روی صفحه كلید اجرا می شوند. فرامین دیگر به صورت گرافیكی قابل اجرا هستند و كاربر با انتخاب و كلیك كردن بر روی آن می تواند آن را اجرا كند. این فرامین توسط یك نقش گرافیكی (ICON) شناسایی می شوند . كاربران غیرحرفه ای محیط های گرافیكی را راحت تر استفاده می كنند اما بسیاری از متخصصین از فرامین متنی استفاده می كنند .

انواع سیستم های عامل
سیستمهای عامل انواع گوناگون دارند که با توجه به اندازه کامپیوتر و نوع کاربرد های آن برخی از آنها بسیار ساده و برخی دیگر پیچیده است .

1- سیستم عامل تک برنامه ای : single program
برخی از کامپیوتر ها میتوانند در یک لحظه فقط به پردازش یک برنامه بپردازند . سیستم عامل های این نوع کامپیوترها می توانند برنامه را بارگذاری و اجرا کنند و یا اطلاعات را به دستگاه جانبی بفرستند یا از آن دریافت کنند و دستورات مخصوص خود را به اجرا درآورند .
سیستم عامل های موجود بر روی بیشتر میکرو کامپیوترها ازاین نوع هستند لذا این نوع کامپیوترها قادر به اجرای چند برنامه به طورهمزمان یا انجام کاری دیگر علاوه بر پردازش یک برنامه نیستند .مانند MS-DOS

2- سیستم عامل های چند برنامه ای : multi programming
برای جلوگیری از تلف شدن وقت واحد پردازشگر این سیستم های عامل طوری طراحی شده اند که می توانند اجرای چند برنامه را به طور همزمان بر عهده بگیرند . انجام این کار بدبن صورت است که در هر لحظه چند برنامه در داخل حافظه موجود هستند به هر کدام از این برنامه ها در مرحله اجرای خاص خود قرار دارند .این برنامه ها به صورت قسمت قسمت مطابق با احتیاجات ورودی و خروجی خود پردازش می شوند .
می توان برای پردازش برنامه ها اولویت هائی را نیز در نظز گرفت در این حالت برنامه هایی که دارای اولویت برای اجرا هستند زود تر از دیگر برنامه ها پردازش خواهند شد به عبارت دیگر اجرای این برنامه ها بر برنامه های دیگری که دارای اولویت نیستند تقدم خواهند داشت . کاربر میتواند بنا به میل خود ترتیب پردازش برنامه ها را تغییر دهد یا برای اجرای برنامه ها اولویت قائل شوند .سیتم عامل لینوکس ویا و Windows2000 مثال هایی از این دسته اند .

3- سیستم عامل برای سیستم هایی با چند استفاده کننده : multi user
کامپیوتر هایی که چند ترمینال ورودی و خروجی مستقل دارند وسیله خوبی برای سرویس دهی به کاربران متعدد هستند . به دلیل اینکه پردازشگر این نوع کامپیوتر ها کار خود را با سرعت زیادی انجام میدهد کاربرهرترمینال فکر میکند که کامپیوتر فقط در حال انجام عملیات مربوط به آن ترمینال است در صورتی که حقیقت غیرازاین است .
سیستم عامل های این نوع کامپیوتر ها کل مسائل مربوط به حافظه و واحد های ذخیره هر ترمینال را تحت کنترل خود دارند . مانند یونیكس یا VMS در رایانه های Main Frame نكته مهم در تفكیك سیستم عامل های چند كاربره واقعی با سیستم عامل های تك كاربره تحت شبكه مانند Novell Netware یا Windows2000 می باشند .

4- سیستم عامل برای سیستم هایی با پردازش توزیعی : distributed processing
با ظهور و ایجاد شبکه های کامپیوتری متشکل از چند ریز کامپیوتر ارزان قیمت متصل شده به یکدیگر هم بسیاری از محدودیت های ریز کامپیوتر ها حل شده و هم از محبوبیت کامپیوتر های بزرگ گران قیمت کاسته شد سیستم عامل هایی وجود دارند که کامپیوتر های متصل شده به شبکه را تحت کنترل و نظارت خود در می آورند .

5- سیستم عامل بلادرنگ real time operating system :
از این نوع سیستم های عامل برای کنترل ماشین آلات صنعتی ، تجهیزات علمی و سیستم های صنعتی استفاده می گردد . یک سیستم عامل بلادرنگ دارای امکانات محدود در رابطه با بخش رابط کاربر و برنامه های کاربردی مختص کاربران می باشند . یکی از بخش های مهم این نوع سیستم های عامل ، مدیریت منابع موجود کامپیوتری به گونه ای است که یک عملیات خاص در زمانی که می بایست ، اجراء خواهند شد .



با تشکر از: سعید مستعان 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بر آنیم تا محیطی علمی در عین حال شاد و با وقار برای شما عزیزان فراهم آوریم و در راستای رفع نیاز های شما می کوشیم ما را از انتقادات و پیشنهادات و همینظور نظرات خود راجع به پست های وبلاگ و مطالب انجمن محروم نفرمایید
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    ضمینه فعالیت سایت را تعیین کنید (می توانید چند گزینه بزنید)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 195
  • کل نظرات : 103
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 799
  • آی پی امروز : 104
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 117
  • باردید دیروز : 55
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,065
  • بازدید ماه : 1,065
  • بازدید سال : 32,761
  • بازدید کلی : 1,003,783